
PIELGRZYMKA DO TURCJI ŚLADAMI ŚW. PAWŁA
Dzień 1
07:00 - zbiórka uczestników wyjazdu na lotnisku im. Jana Pawła II w Krakowie skąd o godzinie 09:15 nastąpi wylot do Antalyi.
Lądowanie zaplanowane jest na godzinę 13:50. Przejazd do wykopalisk starożytnego miasta Perge - skąd od 6 roku przed Chr. zaczynała się rzymska droga Via Sebaste, biegnąca na północ do Antiochii Pizydyjskiej. Właśnie tą drogą wyruszyli w czasie swojej pierwszej podróży misyjnej (45-48 po Chr.) Paweł i Barnaba, którzy przybyli tu statkiem z Pafos na Cyprze. Następnie przejazd do hotelu, zakwaterowanie i obiadokolacja.
Dzień 2
Po śniadaniu przejazd do Antiochii Pizydyjskiej. Zwiedzanie rozległych ruin Antiochii Pizydyjskiej na wys. 1235 m n.p.m. k. Miasta Yalvaç. Zachowały się tu m. in. dwie najważniejsze ulice Cardo Maximus i Decumanus Maximus (od bramy zachodniej miasta). Poza tym przy pl. Tyberiusza teatr i ruiny czterech kościołów z okresu IV-VI w., w tym Kościół centralny św. Bassusa (z IV w.), którego absyda miałaby pochodzić z synagogi, w której miał przemawiać św. Paweł. Następnie przejazd do wciąż ukrytego pod ziemią Ikonium, na terenie dzisiejszego miasta Konya, do którego z Antiochii Pizydyjskiej Paweł przybył w czasie swojej pierwszej podróży misyjnej. Także tutaj na początku nauczał i zyskiwał wyznawców Jezusa, dopóki nie przybyli jego przeciwnicy z Antiochii, którzy przeszli 150 km i znów zmusili Pawła do opuszczenia również tego miasta, zamierzającwraz z jego władzami znieważyć i ukamienować Apostoła.
Dzień 3
Przejazd do Sille Subaşı (dawna Sylata) - małej wioski liczącej ok. 1,2 tysiąca mieszkańców, położonej na północny zachód od centrum Konyi. Mieszkańcy tej wioski do 1922 r. mówili jeszcze greką kapadocką i przez ponad 800 lat, mimo zdobycia tych terenów przez wyznawców islamu, nie byli niepokojeni przez muzułmańskich sąsiadów z Konyi. Zwiedzimy jeden z najstarszych zachowanych chrześcijańskich kościołów w Turcji, którego ikonostas wykonali artyści z Konstantynopola. Następnie Przejazd do Çatalhöyük, osady z początków neolitu z ok. 7 tys. przed Chr. W dalszej części dnia przejazd do Tarsu – miejscowościrodzinnej św. Pawła. Zwiedzamy: Kościół św. Pawła (dawny ormiański) i studnię św. Pawła na miejscu jego domu, Mauzoleum Daniela, Bramę Kleopatry, Stary Meczet (przerobiony z katedry św. Pawła, nie Wielki Kościół), historyczne centrum i drogęrzymską prowadzącą do Kapadocji przez Wrota Cylicyjskie.
Dzień 4
Rano przejazd do Kapadocji, której żydowscy mieszkańcy mogli usłyszeć ewangelię już w początkach jej głoszenia, bo w dniu Zesłania Ducha Świętego. Opisują to Dzieje Apostolskie, w relacji z dnia Zesłania Ducha Świętego. Po zstąpieniu Ducha Świętego na zebranych w Wieczerniku zaczęli oni mówić językami, a stojący przed Wieczernikiem zdumiewali się tym, że słyszeli te języki, które znali z terenów, w których mieszkali. W ich wypowiedziach pełnych zdumienia wymienione są różne krainy i miejsca skąd przybyli na święta Żydzi, także z Kapadocji. W pierwszej kolejności udamy się do Derinkuyu - miasta podziemnego, którego nazwa oznacza „głęboka studnia”. Jest ono największe i najbardziej popularne, szerokie i bardziej wygodne przejścia. Cały kompleks jaskiń, sal, sztolni, systemu wentylacji, magazynów i kościołów był przewidziany dla ok. 20 tys. ludzi.Następnie Przejazd do Parku Narodowego Göreme - czyli pięknej doliny z kościołami. W tym kontekście trzeba wspomnieć, że w tej dolinie znajdowało się wiele klasztorów, w których mieszkali liczni mnisi oraz mniszki.
Dzień 5
Przejazd nad słone jezioro Tuz Gölü, na miejsce widokowe Şereflikoçhisar. Jezioro jest jednym z najbardziej zasolonych akwenów wodnych na świecie – średnie zasolenie wynosi nawet 33% (dla porównania w Morzu Martwym zasolenie wynosi średnio 28%). Po drodze zobaczymy karawanseraj w miejscowości Sultanhani. Jest to jeden z trzech najlepiej zachowanych tego typu obiektów z jedwabnego szlaku z czasów Seldżuków. To rodzaj potężnego zajazdu, warowni, miejsca spotkań i handlu ludzi wędrujących przez tereny półpustynne i niebezpieczne. Nocleg w okolicy Denizli.
Dzień 6
Przejazd do Pammukale. Słowo Pammukale oznacza po turecku „bawełniany zamek” lub „bawełnianą twierdzę”, a to z tego powodu, że tarasami układają się wapienne osady. Było w tym miejscu już w starożytności miejsce kuracji notabli wpierw miejscowych, a później także rzymskich. W dalszej części dnia udamy się do Hierapolis, oznaczające „święte miasto” (jedno z wielu o tym brzmieniu) było bardziej znane w starożytności. Paweł najpewniej osobiście tutaj ewangelii nie głosił, ale mogli to czynić słuchacze jego nauczania z Kolosów czy Laodycei. Dalej Przejazd do Selçuk, by zwiedzić ruiny starożytnego Efezu. Znajdują się tutaj dobrze zachowane wykopaliska z pozostałościami okazałych budowli. W przeszłości w mieście odbywały się obrady dwóch ważnych soborów (Efez 321 i 449). Paweł przybył do Efezu po tym jak przybyli tutaj przed nim małżonkowie z Koryntu Priscylla i Akwila. Trzeba omówić trzyletni pobyt Apostoła i jego związki z tym Kościołem, List do Efezjan oraz mowapożegnalna Pawła w Milecie do starszych, którzy przybyli z Efezu (Dz 20). Tu miałaby dożyć późnej starości Maryja, Matka Jezusa, której od ukrzyżowania towarzyszył św. Jan. Kościół Marii Panny jest najważniejszą budowlą z czasów chrześcijańskich na terenie Efezu. Świątynia mieściła się w istniejącym wcześniej budynku, postawionym w I połowie II wieku n.e. Ma on 30 metrów szerokości i aż 260 metrów długości. Na koniec dnia przejazd do Meryem Ana Evi, gdzie znajduje sięDomek Matki Bożej.
Dzień 7
Po śniadaniu przejazd do Demre. Najważniejszym obiektem w mieście jest kościół św. Mikołaja. Pierwsza świątynia powstała już w IV w., remontowana za czasów Justyniana Wielkiego (VI w.), a obecny kształt z 1043 r., gdy Konstantyn IX przebudował ją w trzynawową bazylikę. W 1862 r. przeprowadzono remont finansowany przez cara Aleksandra II. Od samego początku był tu grobowiec biskupa Mikołaja, którego szczątki zostały w 1087 r. skradzione i wywiezione przez handlarzy włoskich do Bari, i umieszczone w bazylice San Nicola, gdzie też pochowana jest żona Zygmunta I Starego, Bona Sforza. Przejazd na nocleg do Antalyi.
Dzień 8
Wykwaterowanie z hotelu i przejazd na lotnisko. Wylot z Antalyi planowany jest na godzinę 07:35. Po lądowaniu w Krakowie (około 08:30) i odebraniu bagaży zakończenie pielgrzymki.
Cena: 1950 PLN + 1100 Euro
Warunkiem zapisania się na wyjazd jest dostarczenie wypełnionego zgłoszenia oraz wpłacenie zaliczki wwysokości 1950 PLN; pozostałą kwotę należy wpłacić najpóźniej do 31 dni przed odlotem.
Termin wyjazdu: 15-22.02.2026
Cena obejmuje:
• przelot samolotem zgodnie z programem,
• transfery lotniskowe,
• zakwaterowanie w hotelach 3*, pokoje 2,3 osobowe,
• śniadania od 2-go do 8-go dnia oraz obiadokolacje od
1-go do 7-go dnia,
• opiekę pilota,
• ubezpieczenie KL, NNW, BP, chorób przewlekłych
oraz składkę na TFG i TFZ,
Cena nie obejmuje:
• opłat związanych z realizacją programu, lokalnych
przewodników, biletów oraz opłaty za zestaw do
oprowadzania grup (ok. 150€/os.) – płatne pilotowi
w trakcie wyjazdu,
• dopłaty do pokoju 1-os. w wysokości 1400 PLN/os.
za cały wyjazd – płatne najpóźniej 31 dni przed
wyjazdem.
• napojów do obiadokolacji, wydatków osobistych,
opłaty za minibarek.
UWAGA!
• dowód osobisty lub paszport musi być ważny min. 6 miesięcy od daty powrotu z wyjazdu,
• każdy z uczestników może zabrać ze sobą do samolotu 1 bagaż rejestrowany 20 kg oraz mały bagaż podręczny 40 × 20 ×25 cm do umieszczenia pod fotelem.
• uczestnicy mogą dodatkowo ubezpieczyć się od kosztów rezygnacji z wyjazdu (chęć dodatkowego ubezpieczenia należyzgłosić przedstawicielowi biura przed podpisaniem umowy – cena ubezpieczenia zależy od wybranego wariantu,
• program ma charakter ramowy – kolejność zwiedzania może ulec zmianie,
• ilość uczestników jest ograniczona,
• godziny odlotów mogą ulec zmianie,
www.pielgrzymkianda.pl Biuro Turystyczne AnDa kom. +48 608 300 462